Direktlänk till inlägg 26 november 2009

Varit dåligt med kommentarer, men nu har det kommit några till under dagen. Underbart!

Av sexualkunskap - 26 november 2009 19:00

Fast i drogerna?


Hej! Jag tror att jag är fast i drogerna. Jag har hållit på med droger i snart ett halvt år. Jag höll på med droger för 2 år sen också, men sen hämtade snuten och soc mig och placerade mig på en låst institution. Och då var jag ju tvungen att sluta, jag bodde där i ca ett halvår. Men när jag kom ut började jag umgås med dem jag umgicks med innan. Det gick ett år och nu har jag börjat igen. Vad ska jag göra??! Jag vill inte in på det hemmet igen. Men jag måste få prata med någon. Jag vägrar att ringa till Bris och socialen kan jag inte berätta detta för. Då är jag så gott som död! Men snälla hjälp mig! Har börjat med kriminella saker också! Men jag behöver hjälp med drogerna! Tar allt från amfetamin till kat. Jag tar riktigt mycket! Min mamma vet ingenting om det. Så jag vete fan vad jag ska göra. Jag ber om ett svar!


Hej! Jag förstår på ditt brev att du verkligen vill ha hjälp att hitta fram till ett vanligt liv, utan droger och kriminalitet. Du kan gå flera vägar:

Ta kontakt med BUP, en öppenvårdsmottagning inom psykiatrin eller en drogklinik. Du hittar telefonnummer till din hemort om du googlar på BUP eller öppenvårdsmottagning. Om du vill prata med någon som kan stödja dig, eller har frågor om hur man slutar med droger kan du ringa till Maria ungdom i Stockholm. Det är öppet dygnet runt. Tel 08-672 45 60.

www.drugsmart.com och på www.vardguiden.se kan man få information om hur man kan göra för att sluta med droger och du kan även ställa egna frågor.

Jag tycker att du ska prata med din mamma, och be henne hjälpa dig att hitta fram till en behandling som passar dig. Jag tycker du ska hjälpa dig själv nu, medan du inser att du vill ha hjälp. Du kommer att behöva förändra din livsstil, och du kommer att behöva hitta både ditt mod och din disciplin. Det är ditt liv värt.



Jag är så tjock


Hej,
jag är en tjej på 13 år, och jag tycker att jag är jättetjock. Jag är 172 centimeter lång och väger typ 63. Det är inte ett så stort problem men jag kan inte sluta tänka på det. Varje gång jag har ätit något så känns det som om jag ska spy. Men jag har rätt bra självförtroende, det är bara att jag är så tjock...


Hej.
Det skulle vara bra om jag hade dig framför mig när jag ska skriva svar så att jag kan se om du är tjock eller ej. Nu har jag inte det och då får man gå efter BMI. Jag har räknat ut ditt BMI och kommit fram till att du har 21. Om du skulle klassas som tjock så skulle ditt BMI var 25 eller mer. Vad jag kan förstå så är du på god väg in i en ätstörning. Det grundar jag på det du tar upp – att du vill spy när du har ätit. Du skriver att du tycker att du är tjock, och även det är ett bekymmer. Ta hjälp av en kurator på din skola eller på en ungdomsmottagning för att få hjälp att bryta dina tankar – innan du verkligen får en ätstörning.


Kompis mammamatyr????


Hej, är en tjej på 20 år ...har ett jättejobbigt problem. Det är så att jag har en bästa vän som kväver mig totalt. Hon är jättefin och jag kan prata med henne om allt. Men reglerna är inte lika för oss. Om jag träffar en kille så visar hon ingen hänsyn då jag vill göra nåt i den relationen medan när hon själv träffar en kille, struntar hon i mig totalt. Då jag ska träffa någon annan kompis så blir hon nästan grinig och pratar skit om mina andra kompisar, om jag säger ett ord om hennes vänner blir det ett jävla liv. Ja, listan kan gå vidare... Men jag känner att jag blir hämmad och har någon slags plikt att berätta allt för henne, om hon får reda på att jag utelämnat någon detalj om mitt liv blir hon nästan arg! Vad ska jag göra? Prata med henne säger ni då… näe, det går faktiskt inte, utan jag måste ta ställning. Kan jag acceptera det här? Ska jag lägga ner vår vänskap för min frihet? Vad? Är det en sjuk relation? Jag bryr mig hemskt mycket om henne och vill egentligen inte förlora det vi har, men vet inte vad jag ska göra ...


Som du beskriver relationen mellan dig och din kompis, så låter det som en vänskap med tuffa villkor. Du skriver att du kan prata med henne om allt. Fast det kan du ju egentligen inte, för du kan inte prata om er relation. Vänskap är att ge och få av allt, egentligen. Uppmärksamhet, egen tid, tröst, tillit – listan kan bli lång. Hur en relation blir, är bådas ansvar. Du behöver se på det som är ditt ansvar, vad du bidrar med. Vill man förändra en relation måste man ändra sitt eget beteende. Och det verkar du klar över, eftersom du skriver att du måste ta ställning till hur du vill ha det. Du låter dig kvävas. Vad är ditt bidrag till det? Låter du bli att säga ifrån? Du låter din vän prata skit om dina kompisar. Hur bidrar du? Säger du ifrån? Du berättar saker för henne av plikt, inte för att du vill. Är det så du väljer att ha det? Du vill inte förlora det ni har, skriver du. Vad är det du värdesätter? Du ser att jag har många frågor, som du behöver ställa till dig själv om er relation. Därefter kan du ta ställning till hur den ska utvecklas, och prata med din kompis om det. För din skull, inte för hennes! Hon kanske förstår eller inte förstår. Det kan du inte råda över. Hur det än blir mellan er, kommer du att lära dig mycket om dig själv, och relationer till vänner.




Kom nu ihåg att inget är för stort eller för litet att fråga! Fråga om vad som helst!


Mer fred och kärlek till folket! :)















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sexualkunskap - 30 juli 2010 19:22

hej, nu är det så här. Mitt liv är ett helvete. Min pappa misshandlar och våldtar mig.. när inte mina småsyskon ser på. Min mamma vet om det men gör inget. De proppar i mig droger och allt ! De har till och med knivhuggit mig när jag inte velat ha se...

Av sexualkunskap - 27 november 2009 21:22

Har kommit några stycken kommentarer nu, men jag har världens migrän och kan inte koncentrera mig så jag måste be om ursäkt, men jag svarar imorgon, det lovar jag!   Och ni kan absolut skriva fler :) ...

Av sexualkunskap - 27 november 2009 16:45

Varför skrev ni alla när jag nyss startat bloggen då för?   Skriv på!   Här kan du ställa alla frågor du inte vågar   ställa annars!   Du är helt anonym och jag visar inte   kommentarerna och jag garanterar ett   sva...

Av sexualkunskap - 26 november 2009 21:34

Hej. Jag har vart med om en del sexuella "övergrepp", bland annat har mitt ex tvingat sig till analsex så jag började blöda (han överraskade mig totalt bakifrån, så det han bara bli några penetrationer innan jag slog undan honom, men han var väldigt ...

Av sexualkunskap - 24 november 2009 08:40

Sperman bara droppar. Hej.Jag är en kille på 18 år. Det är så att när jag får utlösning så sprutar inte sperman. Den bara droppar när den kommer. Detta har börjat nyligen. Förut så sprutade den ut när jag fick utlösning. Innebär detta att det...

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Omröstning

Vill du att jag tar upp ett speciellt ämne och skriver mer om det?
 Alkohol
 Droger
 Köns sjukdomar
 Ätstörningar
 Sex
 Vänner
 Mat
 Träning
 Annat - Kontakta mig på sexualkunskap@hotmail.com

Kategorier

Senaste inläggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards